Pasaulē eksistē tik ārkārtīgi daudz ierastu un, kā mums pašiem šķiet, saprotamu lietu. Varētu šķist, ka mēs taču visi zinām, kas ir dimants – viens no cietākajiem minerāliem pasaulē, kas pareiza un precīza slīpējuma rezultātā burtiski brīnumainā veidā pārvēršas par dārgāko un vērtīgāko akmeni uz zemes – briljantu. Tieši slīpēšana, radot vēlamos apstākļus iekšējo gaismas staru atspīdēšanai, padara šo dārgakmeni par tik īpašu un vērtīgu. Taču rodas jautājums – kā, iegādājoties rotaslietas mūsu veikalos Montblanc un Chopard, iespējams saprast, kā viens akmens atšķiras no otra un saskaņā ar kādiem kritērijiem vajadzētu veikt izvēli iepērkoties? Mēs Jums pasacīsim priekšā, kā pareizi izvēlēties dāvanu.
Kā likums, ekspertu novērtējums konkrētam akmenim tiek noteikts saskaņā ar četriem parametriem (4 x С) – tā ir pati populārākā vērtēšanas procedūra, kas sevī iekļauj šādu kritēriju kopumu:
- “C” – Carat weight (svars karātos). Šajā posmā tiek īstenota precīza akmens svara noteikšana, veicot svēršanu uz svariem vai izmantojot aprēķinu pēc formulām, ja briljants ir iestiprināts izstrādājumā. Briljanta svars tiek izteikts karātos (1 ct = 0,2 g).
- “C” – Сolor (krāsa). Pilnīgi bezkrāsaini dimanti ir sastopami ļoti reti – praktiski visiem akmeņiem piemīt dažādu krāsu un intensitātes tonējumi. Eksperta uzdevums ir precīzi noteikt briljanta krāsu un intensitāti standarta apgaismojumā, izmantojot krāsu etalonus, kā arī krāsām piešķirtos vērtējumus, vadoties pēc īpaši izstrādātas tabulas.
- “C” – Сlarity (dzirdums). Šajā etapā tiek noskaidrotas visas iekšējās akmens nepilnības jeb defekti. Novērtējums tiek piešķirts pēc dzidruma un akmenī saskatāmo ieslēgumu daudzuma.
- “C” – Сut (slīpējuma kvalitāte). Šajā posmā briljantam tiek piešķirta tam raksturīgā forma, slīpējuma kvalitāte, kā arī tiek veikta noslēguma apstrāde. Tieši no slīpējuma ir atkarīgs tas, kā gaismas stari atstaroties akmenī, kā tie sadalīsies un izplatīsies apkārtējā telpā. Tāpat, protams, liela nozīme ir tam, kā un vai tie iemantos pievilcību, raugoties uz akmeni cilvēka acīm.
Briljanta cenu viennozīmīgi ietekmē visi četri raksturlielumi – svars, krāsa, dzidrums un slīpējuma kvalitāte. Vērtēšanas sistēma saskaņā ar šīm īpašībām ir plaši izplatījusies visā pasaulē, nodrošinot pircējiem iespēju orientēties daudzveidīgajā briljantu piedāvājumā un noslēgumā veikt vispareizāko izvēli. Vislabākā izvēle – tas ir pareizs visu četru minēto raksturlielumu līdzsvars. Mēs, juvelierizstrādājumu pasaules eksperti, gaidām Jūs Rīgā. Uz tikšanos veikalos Chopard un Montblanc!